info@pezhvaktarh.ir

00983133932330

برگزاری نشست تخصصی مصالح سرباره ای در صنعت روسازی (سلسله نشست های تخصصی فناوریهای نوین در زیرساخت های عمرانی)

بدون دیدگاه اخبار شرکت

در جهان امروز پژوهش و توليد علم و فناوري از مهمترين عناصر رشد و توسعه اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، صنعتي و سياسي هركشور محسوب می شود. توفيق در اين زمينه‌ها در صورتي محقق مي‌شود كه در برنامه‌ريزي‌هاي هدفمند و كلان كشور، توجه مناسبي به امر پژوهش و فناوري صورت پذيرد. روند رو به رشد توسعه ی بشری در عصر حاضر و سیر اشتها ناپذیر انسان در واکاوی ابعاد ناشناخته ای از علم و تکنولوژی، لزوم برگزاری نشست های تخصصی را بیش از پیش آشکار می سازد. در همین راستا تلاش شده است تا با برگزاری سلسله نشست های تخصصی در حوزه مهندسی عمران، فناوری های نوین در زیرساخت های عمرانی مورد بررسی قرار گیرد.
امروزه اندیشه جهانی به سمت حفظ و نگهداری منابع غیرقابل جایگزین، کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و بازیابی انرژی‌های مصرفی در طی تولید ضایعات صنعتی حرکت می کند. صنعت فولاد و توليد آن در گذشته اي دور، يك صنعت پايه براي هر كشوري محسوب مي گرديد و امروزه نيز از اهميت خاصي برخوردار می باشد. با اين وجود در كنار توليد اين مواد ارزشمند، محصولات جانبي نیز توليد مي گردند كه در نهايت بدون هیچ کاربردی، دفع مي شوند. يكي از ضايعات اصلي اين تولیدات، سرباره فولاد مي باشد که محصول جانبی کارخانجات آهن و فولاد است و اغلب به صورت دپوهای بزرگ(چند میلیون تن) در اطراف این کارخانه ها انباشته می شود. یکی از زمینه های مصرفی که می تواند حجم زیادی از سرباره ها را مورد استفاده قرار دهد، کاربرد آن به عنوان، مصالح سنگی در تولید آسفالت است. سرباره فولاد داراي ویژگی هاي فیزیکی بسیار مناسبی از جمله وزن مخصوص و مقاومت سایشی زیاد و شکل شکسته است و از این رو امکان استفاده از آن در لایه هاي روسازي تایید شده است.

در اولین نشست تخصصی با محوریت“مصالح سرباره­ ای و فناوری­های مربوطه”، نقاط قوت و ضعف مصالح سرباره­ ای در ابعاد اقتصادی، زیست محیطی و عملکردی شناسایی و تکنولوژی لازم برای استفاده از مصالح سرباره­ ای در زیرساخت­های عمرانی تبیین شد. این نشست درتاریخ 1395/05/14 با مدیریت اداره راه و شهرسازی استان اصفهان و با همکاری شرکت دانش بنیان پژواک طرح ایرانیان در سالن جلسات اداره راه و شهرسازی استان اصفهان برگزار گردید.

1- در ابتدای نشست، مهندس زین الدین، دبیر نشست و مدیرعامل شرکت دانش بنیان پژواک طرح ایرانیان ضمن عرض خیرمقدم به حاضرین در جلسه، به بیان اهداف برگزاری سلسله نشست های تخصصی “فناوری های نوین در زیرساخت های عمرانی” و همچنین دلایل انتخاب موضوع “مصالح سرباره ای” به عنوان اولین موضوع این سلسله نشست ها پرداخت. ایشان ضرورت ارتباط موثر مابین سازمان های دولتی و خصوصی و شرکت های دانش بنیان در راستای بررسی و ایجاد راهکارهای نوین در حل چالش های بخش عمران استان را از اصلی ترین این دلایل برشمرد و ابراز امیدواری نمود که این نشست ها بتواند گامی موثر در راستای دستیابی به اقتصاد مقاومتی باشد. تقدیر و تشکر از هدایت و حمایت اداره محترم راه و شهرسازی، دفتر منطقه ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان اصفهان و مرکز فناوری های نوین شهرداری اصفهان در برگزاری سلسله نشست های برنامه ریزی شده، بخش پایانی صحبت های مهندس زین الدین را تشکیل می داد.

در بخش بعدی، دکتر حجتی، مدیرکل دفتر منطقه ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی استان اصفهان، ضمن عرض خیر مقدم به حاضرین در جلسه ؛ به ضرورت تحول در بخش راه و مسکن اشاره و از جمله راهکارهای موثر در این امر را ارتباط موثر مابین سازمان های دولتی و خصوصی و هم اندیشی و هم افزایی دانش و تجربه متخصصان و کارشناسان عنوان نمود. ایشان ابراز امیدواری نمود که با برگزاری این گونه نشست ها به صورت مداوم و موثر، بتوان به حل چالش های بخش راه و مسکن از طریق بکارگیری فناوری های نوین کمک نمود.
دکتر سیدمهدی ابطحی، معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی اصفهان و از اساتید برجسته در زمینه تخصصی روسازی نیز به عتوان سختران بعدی نشست، در ابتدا به لزوم اهمیت جدی به موضوع استفاده از تکنولوژی های نوین در صنعت روسازی پرداخت و با بررسی جایگاه شرکت های دانش بنیان در توسعه و پیشرفت زیرساخت های عمرانی، به اهمیت و سرمایه گذاری در این بخش اشاره نمود. ایشان، با بیان اینکه شیارشدگی، تعمیر، نگهداری و همچنین بهسازی کم در طول دوره به نسبت رویه آسفالتی معمولی، از جمله مزایای کاربرد آسفالت سرباره ای است، ادامه داد: آسفالت های سرباره ای در کنار مزایای قابل توجه دچار ضعف در عملکرد خستگی می باشد، که استفاده از الیاف صنعتی به عنوان اصلاح کننده این آسفالت، باعث بهبود عملکرد خستگی و جلوگیری از بروز ترک های خستگی می شود. همچنین ایشان بیان نمودند که در خصوص استفاده از مصالح سرباره ای در صنعت روسازی، تاکنون تحقیقات گسترده ای در مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی انجام شده، که بیان کننده محاسن و عملکرد این نوع آسفالت می باشد، و بر این اساس به نظر می رسد شرایط برای صنعتی شدن این موضوع و اجرایی شدن آن در پروژه ها فراهم باشد.
در ادامه نشست، مهندس رخصتی، مدیرعامل شرکت تارابگین ذوب آهن به بیان سوابق و فعالیت های شرکت تارابگین در عرصه فرآوری و استفاده از مصالح سرباره در بخش های مختلف صنعت پرداختند. ایشان با ذکر نتایج موفق استفاده از مصالح سرباره ای در روسازی راه های مجموعه کارخانه ذوب آهن، به عملکرد مناسب این مصالح اشاره نمودند. همچنین با بررسی مشکلات اجرایی استفاده از مصالح سرباره ای در صنعت، به بیان پیشنهادات سازنده و اعلام آمادگی برای توسعه و پیشرفت این فناوری پرداختند، که از آن جمله می توان به آمادگی جهت در اختیار گذاشتن مصالح سرباره در تمام پروژه های استان اصفهان با 70 درصد قیمت مصالح موجود منطقه اشاره نمودند.
2- با پایان بخش ابتدایی نشست، پانل اول نشست با عنوان “ارزیابی فنی مصالح سرباره ای” و با حضور دکتر ابطحی، دکتر گلی (هیئت علمی دانشکده حمل ونقل دانشگاه اصفهان)، مهندس رضائی (نماینده شرکت فولاد مبارکه) و مهندس هنرمند (مدیرعامل شرکت ریواتحقیق) به عنوان اعضای اصلی پانل و در دو بخش برگزار شد. در بخش اول عملکرد فنی مصالح سرباره در صنعت روسازی با مرور مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور و همچنین جایگاه مصالح سرباره در زیرساخت های عمرانی با توجه به تجربیات اجرایی و مطالعاتی شرکت فولاد مبارکه اصفهان توسط اعضای اصلی پانل ارائه و سپس در بخش دوم سایر کارشناسان حاضر در جلسه به بیان نظرات خود در خصوص مطالب ارائه شده پرداختند. خلاصه مباحث انجام شده به شرح زیر میباشد:

  • تجربیات و تحقیقات علمی داخلی و بین المللی در زمینه استفاده از سرباره در روسازی آسفالتی نشان می­دهد که استفاده از سرباره باعث افزایش دوام در برابر رطوبت، افزایش خستگی، بهبود مقاومت، کاهش تغییر شکل و شیارشدگی آسفالت، افزایش اصطکاک در سطح راهها و… می شود. نتایج این عملکرد، مواردی همچون   افزایش طول عمر،کاهش هزینه تعمیر و نگهداری و همچنین افزایش ایمنی راه­ها را به همراه دارد.
  • تجربیات اجرایی ساخت  بتن با استفاده از مصالح سرباره­ای نشان می­دهد،  با توجه به چگالی بیشتر مصالح سرباره ای، استفاده از این مصالح در بتن های حجیم و خاص، بسیار مناسب می­باشد. همچنین استفاده از این مصالح در بتن باعث افزایش مقاومت و همچنین مقاومت بتن در برابر شرایط محیطی به خصوص در مکانهایی که خطر حمله سولفاتها وجود دارد، می شود.

3- در ادامه، پانل دوم نشست، با عنوان “ارزیابی اجرایی، اقتصادی و زیست محیطی مصالح سرباره ای” و با حضور دکتر گلی (هیئت علمی دانشکده حمل ونقل دانشگاه اصفهان)، مهندس هنرمند (مدیرعامل شرکت ریواتحقیق) و مهندس امینی (نماینده شرکت دانش بنیان پژواک طرح ایرانیان) به عنوان اعضای اصلی پانل و در دو بخش برگزار شد. در بخش اول عملکرد اجرایی و فنی مصالح سرباره و همچنین عملکرد اقتصادی و زیست محیطی استفاده از این مصالح شامل موارد زیر:

  • معرفي شركت مهندسي ريوا تحقيق سپاهان مجري طرح فرآوري سرباره هاي فولاد سازي
  • اهداف و ضرورت طرح فرآوری سرباره
  • تعریف و آنالیز شیمیایی سرباره – فرآوری سرباره
  • استفاده از سرباره جهت مصارف عمرانی
  • سایر موارد استفاده از سرباره های فولاد سازی
  • بررسی اقتصادی و زیست محیطی آسفالت حاوی سرباره
  • مقایسه هزینه تولید آسفالت معمولی و آسفالت سرباره
  • ارزیابی هزینه های حمل و جابجایی با توجه به وزن بیشتر آسفالت حاوی مصالح سرباره
  • مقایسه اقتصادی آسفالت معمولی و آسفالت سرباره با در نظر گرفتن هزینه های تولید، جابجایی و تعمیر و نگهداری و ارائه نتایج بر اساس تحلیل مالی و اقتصادی

توسط اعضای اصلی پانل ارائه و سپس در بخش دوم سایر کارشناسان حاضر در جلسه به بیان نظرات خود در خصوص مطالب ارائه شده پرداختند. خلاصه مباحث انجام شده به شرح زیر می باشد:

  • نتایج آزمایشگاههای مرجع و مورد تایید سازمان محیط زیست و همچنین تحقیقات علمی، نشان می­دهد که سرباره های فولادی به دلیل قرارگیری در دمای بسیار بالا (حدود 1600 درجه سانتیگراد) تبدیل به مواد نسبتا پایدار می شوند که تقریبا آلودگی زیست محیطی ندارند. در نتیجه استفاده از این مصالح، نه تنها مشکلات زیست محیطی ایجاد نمی­کند بلکه نسبت به سایر مصالح مشابه دارای حاشیه امنیت بسیار مناسب زیست محیطی می باشد
  • نتایج مطالعات شرکت دانش بنیان پژواک طرح ایرانیان در خصوص ارزیابی مالی و اقتصادی استفاده از مصالح سرباره در آسفالت، نشان می­دهد که استفاده از این مصالح در صورت درنظر گرفتن دوام و افزایش طول عمر آسفالت حاصل و همچنین کاهش هزینه­ های تعمیر و نگهداری باعث کاهش هزینه بکارگیری این نوع آسفالت نسبت به آسفالت­های معمولی شده و در نتیجه استفاده از آن را از لحاظ اقتصادی توجیه پذیر می‌نماید.

از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • پیشنهاد تهیه طرح جامع بکارگیری مصالح سرباره­ ای در استان
  • پیشنهاد استفاده از مصالح سرباره­ ای در یکی از پروژه­ های اداره راه و شهرسازی استان اصفهان

IMG_2525

 

IMG_2533

IMG_2517

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *