info@pezhvaktarh.ir

00983133932330

يکي از روش‌هاي مهم جهت بهبود عملکرد مخلوط‌هاي آسفالتي در شرايط دمايي مختلف اصلاح قير مي‌باشد‌‌‌‌‌. با توجه به تأثیر مهم قير بر شرايط عملکرد مخلوط‌هاي آسفالتي‌‌، مطالعات زیادی در جهت افزايش کيفيت قير انجام شده است. اصلاح قير از طريق پليمر يکي از رايج‌ترين روش‌های افزایش کیفیت قیر می باشد. در سال‌هاي اخير استفاده از پليمرهاي بازيافتي به جای  پليمرهاي خالص‌‌، با هدف سازگاري با محيط‌ زيست و به عنوان روشي مناسب در جهت دفع مواد زائد‌‌، رشد قابل‌توجهي پيدا کرده است. افزايش تعداد وسايل نقليه در جاده‌ها‌‌ باعث توليد سالانه ميليون‌ها لاستيک در کشورهاي در حال توسعه می شود. هر ساله‌‌، در حدود 4/1 ميليارد تاير در سراسر جهان به فروش مي‌رسد که بسياري از آن‌ها در نهايت پس از چند سال‌‌، به پايان عمر خود می رسند. با توجه به حجم توليد بالا و دوام طولاني‌‌ لاستیکها، این موضوع يکي از بزرگترين و مشکل‌سازترين مسائل در زمینه بازیافت منابع به حساب مي‌آيد‌‌‌‌‌. به گزارش آژانس حفاظت از محيط زيست ايالات متحده‌‌، در سال 2003 در حدود 290 ميليون حلقه لاستيک فرسوده وجود داشته است که این مقدار در اروپا هر ساله‌‌ در حدود 355 ميليون حلقه مي‌باشد. استفاده از پودر لاستیک  در آسفالت علاوه بر تاثیر مثبت بر مسائل زيست محيطي و اقتصادي، به عنوان یک الاستومر باعث بهبود قابل توجه خواص مکانیکی و رئولوژیکی قیر می‌شود. پودر لاستيک باعث سختي قير و افزايش خاصيت ارتجاعي (تغيير شکل قابل بازيابي) در محدوده دماي درجه عملکردي مي‌شود‌‌، هچنين حساسيت دمايي روسازي را کاهش داده و موجب بهبود مقاومت شيارشدگي و خستگي بتن آسفالتي مي‌شود. علاوه براین هزينه‌هاي تعمير و نگهداري پايين‌تر‌‌، توليد صداي کمتر‌‌، مقاومت ترمز بالاتر و ديد بهتر در شب از مزيت‌هاي آسفالت لاستيکي نسبت به بتن آسفالتي معمولي مي‌باشد. از سوی دیگر، نتایج رئولوژيكي بهبود خواص قير اصلاح‌شده با پودر لاستیک را در دو محدوده دمايي سرد و گرم تأیید مي‌كنند. اضافه نمودن پودر لاستیک به قیر می‌تواند باعث افزایش 1 تا 3 رده عملکردی در حد بالا و بهبود 1 تا 2 رده عملکردی در حد پایین دمای عملکردی شود. بنابراین روی هم رفته، دامنه دمای عملکردی قیر از دو طرف افزایش می‌یابد.شکل زیر فرایند استفاده از لاستیک در روسازی جاده ها را نشان می دهد.

Capture

مزایای استفاده از لاستیک در روسازی‌های آسفالتی

1- عدم افزایش دپوهای لاستیک
استفاده مجدد از لاستیک‌های فرسوده در صنعت به جای افزایش روزانه انبارها و دپوهای آن و ایجاد مشکلات زیست محیطی، اولین فایده بازیافت لاستیک‌های فرسوده می‌باشد. طبق آمارهای موجود سالانه بیش از 12 میلیون حلقه تایر (250 هزار تن) در ایران مصرف می‌شود و پیش بینی می شود در افق ۱۴۰۴ سالانه یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن لاستیک فرسوده در کشور تولید شود.

2

2- مفیدترین صورت استفاده از لاستیک‌های فرسوده
سوزاندن لاستیک‌های فرسوده برای تأمین انرژی، روشی مؤثر برای از استفاده مجدد از لاستیک‌های فرسوده است، اما این کار علاوه بر اینکه لاستیک را از بین می‌برد، به جای آن خاکستر بر جای می‌گذارد که دفع خاکستر ایجاد شده نیز خود مشکلی دیگر است. تحقیقات حاکی از آن است که استفاده از آسفالت لاستیکی در یک باند به طول یک کیلومتر و ضخامت 25 میلیمتر، به مقداری در حدود 620 حلقه لاستیک احتیاج دارد یا به عبارتی 2 حلقه لاستیک در هر تن آسفالت لاستیکی بازیافت می‌گردد.

3

3- کاهش صدا
سر و صدا و آلودگی صوتی در بزرگراه ها و تقاطع ها  یکی از مشکلات ترافیکی و حمل و نقل می باشد که در سال های اخیر بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است.
کاهش صدای ترافیک عبوری (صدای چرخ) یکی دیگر از مزایای زیست محیطی استفاده از لاستیک در آسفالت می‌باشد که در کشورهای مختلف بررسی شده و به اثبات رسیده است. . بررسی ها نشان می دهند که استفاده از آسفالت لاستیکی موجب کاهش سر و صدا تا 5 دسی بل در طول عمر روسازی می‌شود. جدول زیر به مقایسه نتایج صدا در مخلوط های آسفالتی معمولی و لاستیکی در جاده‌های شهر ساکرامنتو در کالیفرنیا آمریکا می پردازد.

4

5

4- بررسی اقتصادی
هزینه اولیه اجرای مخلوط‌های آسفالت لاستیکی بالاتر از هزینه اولیه اجرای مخلوط‌های آسفالتی معمولی می‌باشد. هزینه اولیه بالاتر این مخلوط‌ها یکی از موانع استفاده گسترده از آن است. در سال 1990، اداره راه و ترابری ایالت آریزونا یک پروژه وسیع آسفالت لاستیکی در یکی از بزرگراه‌های بین ایالتی که دارای ترافیک بالایی بود، طراحی و اجرا کرد. با توجه به نتایج بدست آمده، پس از 9 سال سرویس‌دهی لایه روکش همچنان بدون ترک با کیفیت خوب و مقاومت بالا در برابر لغزندگی در حال استفاده بود. مزایای استفاده از مخلوط آسفالت لاستیکی در این پروژه حدود 18 میلیون دلار و چهار سال عمر بیشتر گزارش شده است.
هر ساله بیش از 280 میلیون لاستیک قراضه در ایالات متحده تولید می شود که از این تعداد، بیش از 60 میلیون آن استفاده نشده و در انبارها ذخیره می شود. استفاده از آسفالت لاستیکی یک راه حل مفید برای این مشکل است. بسته به برنامه انتخاب شده و درصد پودر لاستیک مصرفی، بین 500 و 2000 لاستیک قراضه را می توان در هر مایل خط از روسازی استفاده می کرد. به عبارت دیگر، برای یک مایل از یک بزرگراه چهار خطه، بین 2000 تا 8000 لاستیک می توان استفاده نمود که باعث افزایش ایمنی و مقاومت روسازی و کاهش آلودگی صوتی و هزینه های تعمیر و نگهداری راه می شود.

6

5- کاهش خرابی‌های روسازی
بر اساس گزارش دانشگاه کلمسون آمریکا، استفاده از آسفالت های لاستیکی موجب کاهش خرابی روسازی می شود که این بهبود در انواع خرابی های روسازی مشهود است.

– کاهش ترک‌های انعکاسی در روکش‌های آسفالتی
تصاویر زیر دو قطعه مجاور از مسیر I-40 در آمریکا می باشد که یکی از آن‌ها با مخلوط آسفالت معمولی و دیگری با آسفالت لاستیکی ساخته شده است. اگرچه ضخامت قطعه‌ای که با مخلوط آسفالت لاستیکی اجرا گردیده، نصف ضخامت قطعه ساخته شده با مخلوط آسفالت معمولی است ولی پس از 8 سال دارای کیفیت به مراتب بهتری است. تصویر سمت چپ مربوط به بوجود آمدن ترک های انعکاسی در آسفالت معمولی می باشد و تصویر سمت راست عدم بوجود آمدن ترک های انعکاسی در آسفالت لاستیکی را نشان می دهد.

7

– کاهش هزینه های نگهداری
به طور کلی، روسازی جاده ها با آسفالت معمولی نیاز به نگهداری و تعمیر هر ساله دارد. لاستیک موجب اصلاح آسفالت و افزایش مقاومت در برابر ترک خوردگی و پیرشدگی روسازی می شود. به طور کلی پودر لاستیک عمر روسازی را افزایش داده و  هزینه های تعمیر و نگهداری راه را کاهش می دهد. شکل زیر بروز ترک های بلوکی و خستگی (پوست سوسماری) در آسفالت معمولی را نشان می دهد.

8

– بهبود مقاومت شیارشدگی و لغزندگی آسفالت
پودر لاستیک سختی و مقاوت قیر آسفالتی را افزایش می دهد که این امر باعث افزایش مقاومت در برابر شیارشدگی مخلوط آسفالتی می شود. همچنین، استفاده از آسفالت لاستیکی موجب بهبود مقاومت لغزندگی می شود که این امر موجب افزایش ایمنی و کاهش تصادفات رانندگی می شود.

9

– افزایش عمر روسازی
روسازی آسفالتی پس از قرار گرفتن در معرض عناصر مختلف و بر اثر اکسیداسیون، مقداری از کشش پذیری و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. در طی این فرآیند، مواد روسازی در معرض  تنش های مکرر ناشی از انبساط و انقباض و تغییرات دمایی قرار می گیرند و شروع به ترک خوردگی می کنند. مخلوط آسفالتی لاستیکی به طور کلی در برابر شکل‌گیری این ترک بهتر از HMA معمولی از خود واکنش نشان می دهد. نه تنها آسفالت لاستیکی انعطاف پذیری بیشتری نسبت به آسفالت معمولی دارد، بلکه مقاومت بالاتری در برابر پدیده پیرشدگی از خود نشان می دهد که این اثر ضد پیری ناشی از آنتی اکسیدان های موجود در لاستیک بازیافتی می باشد. تصویر زیر مقطع یک راه را در دو حالت آسفالت معمولی و لاستیکی نشان می دهد. تصویر سمت راست قبل از استفاده از آسفالت لاستیکی می باشد و تصویر سمت چپ 16 سال عملکرد روسازی راه را نشان می دهد.

10

فیلم مربوط به پروژه آسفالت لاستیکی در یکی از بزرگراه‌های بین ایالتی آریزونا

One Response to بررسی آسفالت های لاستیکی

  1. berna.ir گفت:

    سلام.وبسایت جالبی دارید.واقعا ممنونم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *