info@pezhvaktarh.ir

00983133932330

شهری را تصور کنید که در آن وسایل نقلیه تنها از طریق برقراری ارتباط با یکدیگر و بدون نیاز به چراغ راهنمایی از یک تقاطع عبور می‌کنند.

مطابق مطالعه‌ای که اخیراً توسط محققان دانشگاه MIT انجام و منتشر گردیده است با اجرای این طرح تحقیقاتی که بر مبنای مدل‌سازی ریاضی می‌باشد دیگر هیچ نیازی به استفاده از چراغ راهنمایی در یک تقاطع نخواهد بود. تحقق این امر موجب استفاده دو برابری ترافیک از یک تقاطع خواهد شد. محققان می‌گویند هنگامی‌که یک وسیله نقلیه مجهز به یک تقاطع نزدیک می‌شود، با برقراری ارتباط با یک سیستم کنترل مرکزی یک فضای عبور از تقاطع را درخواست می‌کند. پس از دریافت اجازه از مرکز کنترل، به خودرو فضای اسلات (slot) خاصی تعلق می‌گیرد تا بتواند از تقاطع عبور کند. درواقع وسایل نقلیه دارای تکنولوژی پیشرفته هنگام نزدیک شدن به یک تقاطع٬ به کمک سنسورهای موجود در اتومبیل سرعت خود را به‌گونه‌ای تنظیم خواهند کرد تا در هنگام عبور از تقاطع در فاصله‌ای ایمن از بقیه وسایل نقلیه حرکت ‌کرده و بدون توقف از آن عبور نمایند. در این سیستم خودروهایی که به تقاطع نزدیک می‌شوند بر اساس مسیر پیش‌بینی‌شده گروه‌بندی می‌شوند. به‌عنوان‌مثال همه‌ی خودروهایی که می‌خواهند در تقاطع به سمت چپ بپیچند در یک گروه قرار می‌گیرند و سرعت آن‌ها طوری تنظیم می‌شود که هم‌زمان به تقاطع برسند. در همین حال سرعت همه‌ی خودروهایی که قصد دارند مستقیم از تقاطع عبور کنند، به‌اندازه‌ای کاهش داده می‌شود که همه‌ی آن‌ها بعد از گروه اول به تقاطع برسند. با حذف زمان انتظار مربوط به چراغ‌راهنما این تقاطع‌ها که تقاطع‌های مبتنی بر اسلات  (Slot-based) نامیده می‌شوند جریان ترافیک را سرعت می‌بخشند.

کارلو راتی مدیر شهر آزمایشگاهی Senseable در دپارتمان مطالعات و برنامه‌ریزی شهری دانشگاه MIT  و یکی از سرپرستان این مطالعه می‌گوید: “تقاطع محل پیچیده‌ای است که شما در آن با دو جریان مواجه هستید که برای یک قطعه از راه رقابت می‌کنند؛  باوجود یک سیستم کنترل دارای تکنولوژی پیشرفته و بدون نیاز به چراغ‌راهنما کنترل از سطح ترافیک به سطح وسیله نقلیه انتقال می‌یابد. به‌این‌ترتیب سیستم بسیار کارآمدتری ایجاد می‌شود که باوجودآن شما اطمینان حاصل می‌کنید که وسایل نقلیه دقیقاً زمانی به تقاطع می‌رسند که فضای موردنیاز برای آن‌ها وجود داشته باشد.”

پائولو سانتی یکی دیگر از سرپرستان این مطالعه می‌گوید:”فضای بیشتر ایجادشده توسط این سیستم نه به خاطر حرکت سریع‌تر وسایل نقلیه از تقاطع بلکه به دلیل ایجاد جریان پیوسته‌تر در یک سرعت بهینه متوسط است که در آن وسایل نقلیه می‌توانند به حرکت خود ادامه دهند.”

1

2

3

drivewave03-100651297-orig

اگر کلید تقاطع‌های ترافیکی بدون چراغ راهنمایی٬ کنترل سرعت وسایل نقلیه در هنگام نزدیک شدن به تقاطع باشد به‌هرحال زمینه سؤالات بعدی فراهم می‌شود که با توجه به اینکه در  بسیاری از شهرها تقاطع‌های چراغ‌دار نسبتاً در نزدیکی یکدیگر واقع‌شده‌اند چگونه پویایی ترافیک یک تقاطع از طریق کل شبکه راه‌های یک شهر گسترش خواهد یافت؟

راتی اهمیت این موضوع را تصدیق کرده و ادامه می‌دهد که در حال حاضر این مسئله موضوع مطالعات دیگری است که توسط محققان همین مرکز در حال انجام است.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *