تکنولوژی Nova Chip بهعنوان آسفالتی با ضخامت کم (ضخامت 19 – 5/12 میلیمتر) و مصالح درشتتر از آسفالتهای سیل کت، در سال 1986 در کشور فرانسه مطرح شد. Nova Chip یک لایه فوقالعاده نازک برای ترمیم و بهسازی با سطح عملکرد بسیار بالا برای پوشش روسازیهای آسفالتی یا بتنی میباشد. Nova Chip یک آسفالت حفاظتی تشکیل شده از پلیمر و قیر امولسیون میباشد که مقاومت بالا و کارایی مناسب در برابر شیارشدگی و سایش از خود نشان میدهد. بر اساس تجربیات بهدستآمده در ایالاتمتحده و کشورهای اروپایی، این تکنولوژی قابلیت سرویسدهی در طول بازه زمانی 10 تا 12 سال را دارا میباشد. مهمترین مزایای گزارششده از آسفالت Nova Chip بهصورت زیر میباشد:
براساس نتایج بهدستآمده از کاربرد Nova Chip در مقاطعی از بزرگراههای ایالات تگزاس و آلاباما، عملکرد این تکنولوژی برای بازه زمانی 3 تا 5 ساله در کیفیت بسیار بالایی بیانشده است. استفاده از این تکنولوژی در روسازی جادههای ایالاتمتحده، بیش از 6/6 میلیون یارد مربع در سال 2001 و 150 هزار یارد مربع در سال 2000 بوده است.
مصالح مصرفی، تولید و اجرای Nova chip
Nova Chip از یک اسکلت سنگدانهای شامل مصالح سنگی درشتدانه و ماستیک آسفالتی (مصالح ریزدانه به همراه قیر) تشکیلشده است. فیلر معدنی یک جزء اختیاری در Nova Chip میباشد که میتواند از جنس آهک هیدراته، خاکستر بادی و سیمان پرتلند نوع I باشد. جهت اجرای Nova chip در ابتدا لایهای بسیار نازک تحت عنوان غشای Nova bond (ضخامت حدود 5 میلیمتر) جهت پیوند بین Nova chip و سطح روسازی موجود اجرا میشود. سپس پوشش Nova chip بهصورت فشرده و با ضخامت حدود 5/12 تا 19 میلیمتر بر روی غشای Nova bond اجرا میشود. مصالح مصرفی در مخلوط در سه نوع A،B وC تقسیم میشود که نوع A دارای دانهبندی ریز بوده و مخصوص روسازی فرودگاه و نواحی با ضخامت کم و نوع C دارای دانهبندی درشت و در مناطق با ترافیک سنگین کاربرد دارد. فرآیند تولید Nova Chip با اختلاط سنگدانه و قیر در کارخانهای دستی و یا درام و در دمای اختلاط حدود 300 تا 350 فارنهایت صورت میگیرد. نحوه اجرای Nova chip بسیار شبیه مخلوط آسفالتی گرم میباشد. تفاوت اصلی در اجرای Nova chip با HMA استفاده از فینیشرهای مخصوص تحت عنوان Nova paver میباشد. Nova paver اساساً مجاز به اجرای غشای Nova bond و سطح Nova chip در یک خط عبور میباشد.
اساس کار Nova paver به این صورت میباشد:
هدف از تراکم در طول اجرای Nova Chip اتصال و پیوستگی مناسب بین غشای Nova bond و مخلوط آسفالتی میباشد که این کار توسط غلتکهای درام و در حالت استاتیکی رخ میدهد. فرآیند تراکم باید بلافاصله پس از اجرای Nova Chip شروعشده و قبل از رسیدن دمای مخلوط به 190 درجه فارنهایت به پایان برسد.
تحلیل عملکردی و اقتصادی
بررسی عملکرد اقتصادی بین Nova Chip با سایر آسفالتهای حفاظتی بر اساس قیمت اجرای روسازی در ایالت واشنگتن محاسبهشده است. بررسی پیشبینی ارزش سالانه هزینههای Nova Chip با آسفالتهای حفاظتی HAM در کلاسهای A و G نشان از عملکرد مناسب برای جایگزینی این تکنولوژی به جای HMA کلاس G دارد. البته با مقایسه نسبت زمان خدمتدهی به هزینههای سالانه اجرای و مدیریت پروژه و ضخامت لایههای اجرایی در دو سیستم Nova Chip و HMA کلاس G، برتری تکنولوژی Nova Chip بیشازپیش احساس میشود.
تلفن : 031-33932330
فاكس : 031-33932331
info@pezhvaktarh.ir - pezhvak-co@istt.ir
سلام.وبسایتتون خیلی خوب و مفیده.به کارتون ادامه بدین