شهر گرونینگن (خرونینگن) ششمین شهر هلند از نظر وسعت است که تا پایان سال 2015 جمعیتی بالغ بر 200 هزار نفر داشته است. این شهر در میان تمام شهرهای جهان بالاترین رتبه را در استفاده از دوچرخه دارد بهطوریکه بیش از 57 درصد از ساکنین این شهر برای سفرهای درونشهری خود از دوچرخه استفاده میکنند و نزدیک به 60 درصد از کل سفرهای روزانه این شهر با دوچرخه انجام میشود، این در حالی است که تنها برای 30 درصد سفرهای شهری از اتومبیل استفاده میشود.

علت این امر سیاستهایی است که در سال ۱۹۷0 توسط شهردار و قانونگذاران این شهر اعمال شد و طی آن بخش دایرهای شکل مرکز شهر گرونینگن به چهار بخش تقسیم گردید و قانونی وضع شد که طی آن شهروندان برای سفر مستقیم از هریک از این چهار بخش به بخشهای دیگر اجازه استفاده از اتومبیل را نداشته باشند درحالیکه دوچرخهسواران میتوانند بهصورت مستقیم بین این چهار بخش سفر کنند. در صورت نیاز شهروندان به استفاده از اتومبیل برای سفر بین این چهار بخش، باید از مسیر کمربندی اطراف شهر استفاده کنند که زمان سفر آن نیز بیشتر است.

از آن زمان استفاده از دوچرخه روزبهروز بیشتر شد و احداث پلهای دوچرخه، تونل دوچرخه و مسیرهای جدید دوچرخه موجب بهبود شبکه دوچرخه این شهر شده است. در مجموع 46 مسیر دوچرخهسواری در این شهر وجود دارد.امروزه در گرونینگن دوچرخهسواری تبدیل به سریعترین، مناسبترین و درعینحال اقتصادیترین طریقه سفر درونشهری شده است که باعث دور نگهداشتن آلودگی هوا، آلودگی صوتی و تصادف از مرکز شهر نیز شده است. بهطورکلی آبوهوای معتدل، هموار بودن شهر از نظر توپوگرافی و همچنین جوان بودن جمعیت از دلایلی هستند که باعث محبوبیت دوچرخه در گرونینگن شدهاند. علاوه بر این وجود پارکینگهای مخصوص دوچرخه بهصورت شبانهروزی، مجهز و رایگان بر افزایش استفاده از دوچرخه تأثیر زیادی داشته است.


پروژه ملی خرید دوچرخه از دیگر سیاست های افزایش استفاده از دوچرخه است و نحوه اجرای آن به اینگونه است که درصورت تردد کارمندان بادوچرخه به محل کار (بخشی از مسیر یا کل آن) شرکت مربوطه نیمی از هزینه خرید دوچرخه را تقبل میکند و نیمه دیگر نیز به صورت اقساط چند ساله از حقوق کارکنان کسر خواهد شد.

در استراتژی های پنج گانه شهرداری گرونینگن که در راستای بهبود شبکه دوچرخه در سال 2015 ارائه گردید مواردی چون گرم کردن مسیرهای دوچرخه با انرژی زمین گرمایی یا انرژی گرمایی تولیدی از آبهای زائد، تجزیه و تحلیل اثرات دوچرخه (BEA) برای توسعه فضایی جدید، مسیرهای دوچرخه عاری از برف و یخ، افزایش چراغ های ترافیکی هوشمند و … مورد بررسی قرار گرفت. همچنین پروژه تونل دوچرخه ایستگاه راه آهن اصلی و پارکینگ دوچرخه زیرزمینی آن از برنامه های اصلی شهرداری گرونینگن است که در صورت احداث تا پایان سال 2020 ظرفیت پارک 15 هزار دوچرخه را خواهد داشت.
